Forbruger

Mænd og hudpleje

Tilbage i 90’erne støder vi for første gang på begrebet den ’metroseksuelle mand’. Mænd begyndte at bruge ’make up’ og andre helse og kosmetiske produkter, som man hidtil havde anset som noget, der hørte kvindens gebet til. Trenden var for så vidt ikke ny – mænd har op gennem tiderne gjort brug af den slags, uden at man af den grund fik ideer i retning af, at det havde med deres seksualitet at gøre. I en artikel i Jyllands-Posten skriver Marie Duedahl, at dette ikke mere er oppe i tiden som noget trendsættende. Ikke at det betyder, at den moderne mand ikke bekymrer sig om hudpleje eller sit udseende, men i takt med tidens forventninger, der bringer en tilbage til mottoet ’en sund sjæl i et sundt legeme’,drejer det sig nu om at fremtræde som en sund maskulin person, frem for at påkalde sig opmærksomhed, fordiman lader det feminine få mere plads i de signaler, man udsender.

Men mænd holder stadig igen.

Hudpleje er imidlertid fortsat ikke detaltoverskyggendesamtaleemne for mænd verden over. Mænd farver ikke hår, og fremfor alt de snakker ikke om det, man kan ikke i Danmark købe hårfarveprodukter i almindelige butikker; den slags foregår i det skjulte pr. postordre. Så hvordan er det så ikke lige med hudpleje – sådan noget pjat skal en rigtig mand da ikke gå op i endsige bruge ’fem flade kroner på’. Globalt set vurderer man, at mænd bruger omkring 28 milliarder dollars dollar på hudplejemidler (hår, ansigt, barbering, etc.), mens kvinder (hold dig nu fast) bruger det svimlende beløb 91.000.000.000 dollars på verdensplan!! Så hvad er der galt med fyrene? Vil de blot spare penge, eller er de ligeglade med at de skader deres hud?

Sandheden er den.              

Ja nemlig – sandheden er den, at mænd i lige så høj grad som kvinder bør tage sig mere af sin hud, og det er der flere grunde til. At manden plejer sin hud og holder den sund betyder, at han ser meget yngre ud langt op i alderen, og hvem kan ikke se en fordel i dette. Det kan være vigtigt for mandens karriere (og hans muligheder for at ’date’ på det, man populært kalder ’kødmarkedet’). Barberingenbliver lettere ved at bruge denne Rensemaske fra Raz Spa som barbercreme, huden ser mindre irriteret og betændt ud, og der er færre udbrud af tørre pletter og fedtede områder.

Mandens hud.

Ja den er ikke som kvindens, men den er heller ikke så meget anderledes, at det gør noget. Så mandens hudpleje indeholder de samme problemer og potentialer.Men der er selvfølgelige forskellige hudtyper,der kræver forskellem.h.t.valg af produkter til hudpleje. Når du kender din hudtype, kan du bestemme, hvilke produkter, der vil fungere bedst til netop dit behov. Mænd har især disse tre hudtyper:

  • Fedtet hud,der øger forekomsten af hudorme, hvide knopper eller akne.
  • Kombineret hud med både fedtede og tørre områder.
  • Tør hud med en ru, ujævn tekstur, synlig afskalning,revner ogrødme

rensemaske

Blandt disse tre grundlæggende hudtyper, kan følsom hud også forekommer. Spørgsmålet er så hvilke produkter mænd skal anvende? De traditionelle med et indhold af kemiske artikler, der enten er skadelige eller mistænkt for at være det, er ikke en god ide. Mange artikler til mænd synes at være designet med det altoverskyggende formål at forårsage irritation. Problematiske ingredienser som alkohol skaber en “stærk lugt’ så man rigtig lugter af ’stærk mand’. Mange mænd ved ikke, hvor slemt, dette er for huden. Øko-rigtige produkter af høj kvalitet indenfor hudpleje, håndsæber og shampooer af høj kvalitet fremstillet i Danmark af naturlige ingredienser er et lige så godt alternativ for manden som for kvinden.

Runo Kingbo driver en postordreforretning i Odder indenfor bl.a. personligt pleje og helse.